Vilket märke gör de bästa budgetfärgerna?

Uppdaterad 2021-12-15

Bakgrund

Den allra första akvarellådan jag köpte var en Cotman, Winsor & Newtons akvarellfärger av studiekvalitet. Den var helt okej men med tiden blev jag intresserad av att testa fler färger och andra märken. Jag köpte då en box med Van Gogh, ett nederländskt märke av studiekvalitet. De här gillade jag skarpt och använde dem ett bra tag. De är både klara och är väl pigmenterade, mer än Cotman. Tyvärr märkte jag, när jag sen började måla med märken av artistkvalitet, att Van Goghs färger nog var lite för opaka ändå och att färgerna i blandningar tappade sin lyster och så mycket som jag målade då hade jag inte råd med de riktigt fina märkena, som Winsor&Newton och Daniel Smith. Så jag testade White Nights som är ett ryskt märke av artistkvalitet. De är också budgetvänliga och något mer transparenta än Van Gogh men ändå inte tillräckligt för min smak. Inte här heller blev jag nöjd med blandningarna. Jag skulle nog heller inte säga att de färger jag testade var av av hög kvalitet då många av pigmenten, som White Nights vid tidpunkten använde, inte var ljusfasta. Så jag övergav White Nights färger ganska snabbt. Däremot har White Nights uppgraderat sina färger de senaste åren och bytt ut pigmenten till mer ljusfasta. Man behöver dock kontrollera på förpackningen att det är ett bra pigment i. Hade jag bara dessa tre märken att välja mellan skulle jag välja Van Gogh, pga att de är klara, väl pigmenterade och att de använder välkända och beprövade pigment i sina färger. Vill tillägga att White Nights också skulle kunna fungera nu när de har förbättrat kvalitén på sina färger. Jag vet att det är många konstnärer som uppskattar White Nights.

Shinhan PWC

För ett par år sedan upptäckte jag märket Shinhan, ett koreanskt märke som har akvarellfärger i fyra olika kvalitéer. Artistfärgerna heter Shinhan PWC. Jag läste på lite om färgerna på olika sidor, hittade mestadels bra recensioner och köpte några egna färger. Det var kärlek vid första ögonkastet. De är klara, de är väldigt transparenta, VÄLDIGT pigmenterade, lätta att blanda och väldigt budgetvänliga. Den billigaste ml-tuben kostar 39 kr och den dyraste kostar 95 kr, jämfört med W&N där den billigaste kostar 129 och den dyraste kostar 197 kr.

Om man tittar på ljusfastheten kan man se att Shinhan har samma problem som White Nights hade förr, några av pigmenten har jag aldrig hört talas om och många av märkningarna verkar inte stämma, t.ex. märker de pigmentet PR83 med god ljusfasthet trots att det är välkänt att detta pigment inte alls håller för ljus.

Men men, jag gillade färgerna så mycket så jag var tvungen att ljusfasthetstesta några av färgerna själv. Jag lät dem stå i ett fönster i söderläge från början av april till början av juni. Två månader alltså med minst 800 timmar i dagsljus.

Här är resultatet (obs, fotona är tagna i olika ljus så det skiljer sig lite i färgerna mellan de olika fotona):

Innan, nymålade färger
Så här såg det ut i fönstret i två månader
Efter två månader såg det ut så här. Man kan tydligt se att Prussan Blue inte håller måttet. Jag skulle inte ge färgen någon stjärna över huvud taget. Däremot skulle jag definitivt satsa på kända pigment, som cadmium, ultramarine, ftalo, pyrrol och kinakridon. Jordpigmenten som till exempel gul okra håller också bra.
Det här fotot är taget 13/12 2021. Arket har legat i en pärm sedan testet förra året. Lustigt nog har Prussian blue fått tillbaka mycket av sin mättnad. Vad det beror på vet jag inte. Jag har också märkt om färgernas ljusfasthet utifrån testet.

Och här kommer lite andra jämförelser så att du själv kan se och göra dig en egen åsikt:

DS = Daniel Smith. Har jämfört olika röda pigment med varandra. Längst ner i bilden finns en jämförelse av PV19 (kallas ofta för permanent rose eller quinacridone rose). Shinhans är lite varmare än Daniel Smith och Rembrandt.
Här jämför jag DS French Ultramarine med Shinhans Ultramarine Deep. Båda är gjorda av PB29. Jag tycker mig se att Shinhans är lite mer opak men fortfarande väldigt transparent.
Här jag jag jämfört två vanliga pigment, PV19 och PB29. De översta tre raderna är målade med koncentrerad färg och i de nedersta tre gjorde jag små pölar som jag sedan lät torka. Så här kan man se ifall färgerna innehåller utfyllnadsmedel. Ju ljusare desto mer. Jag tycker mig se att Shinhan innehåller lite mer utfyllnadsmedel, särskilt i Ultramarine men inte anmärkningsvärt mycket.

Avslutningsvis kommer här lite olika egenskapstest för Shinhan.

Jag skulle säga att Shinhans granulerande färger är mindre granulerande än andra märken så gillar man granuleringseffekter ska man nog inte satsa på Shinhan
Man behöver verkligen inte särskilt många färger. Alla dessa är blandningar av bara 13 stycken.

Så! Sammanfattningsvis så skulle jag rekommendera Shinhan både som studiefärger och artistfärger. De är klara, transparenta och välpigmenterade. De ljusfasta pigmenten (men man behöver ha koll på pigmenten) håller bra och färgerna är budgetvänliga. Nackdelarna är att de bara går att köpa i 15 ml- tuber (men räcker sedan väldigt länge) och att de inte är särskilt granulerande.

Hoppas den här långa lilla recensionen kan vara till nytta för någon. /Cristina